Valkeakoski-opiston käsityönopettajien kurssi Hollannissa elokuussa 2023

Päivä 1.

Reissu alkoi junamatkalla Toijalasta Helsinki-Vantaalle sateisessa säässä. Lensimme Amsterdamiin ja kone oli aivan täynnä. Käsimatkatavarat eivät mahtuneet koneeseen vaan jouduimme laittamaan ne ruumaan.

Saavuttuamme Amsterdamiin huomasimme, että Schipholin lentokenttä on paljon isompi kuin Helsinki-Vantaa. Saimme laukut ruumasta ja ostimme automaatista junaliput Enschedeen. Junamatka kesti yhtä kauan kuin lentomatka, mutta se tuntui pidemmältä. Tukahduttavan kuumassa junassa ei ollut ilmastointia ja se oli aivan täynnä. Vaihdoimme junaa Hengalon upealla asemalla ja saavuimme illalla Enschedeen.

Ihana opettajamme Christine oli meitä vastassa asemalla. Hänen avustuksella kävimme kaupassa ostamassa aamiaistarvikkeet ja saimme ohjeet kurssipaikalle. Pitkän päivän jälkeen vetäydyimme majapaikkaamme keräämään voimia ensimmäiseen kurssipäivään. Olimme varanneet huoneet Bed & Breakfast Koepelistä, joka sijaitsi kolmen kilometrin päässä kurssipaikasta.

Päivä 2.

Aamiaisen jälkeen suuntasimme Christine Van der Heiden työhuoneelle polkupyörillä, jotka saimme lainaan majapaikasta. Ensimmäinen kurssipäivämme alkoi yhteisellä palaverilla ja tutustumisella Katazome tekniikkaan. Katazome on vanha japanilainen sabluunatekniikka, jossa riisipastan avulla estetään värin tarttuminen kankaaseen. Halusimme tutustua erityisesti indigon käyttämiseen katazomen kanssa.

Teimme ensimmäiset koetyöt Christinen sabluunoilla ja tutustuimme erilaisiin pastoihin, joita saimme kokeilla. Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului myös indigoliemen valmistaminen.

Haimme kaupasta päivälliseksi runsaat salaatit. Söimme ne majapaikkamme patiolla ja joimme lasilliset viiniä. Kotitehtäväksi saimme tehdä omat mallit ja ilta vierähti sabluunia hahmotellessa ja leikatessa.

Päivä 3.

Toisena kurssipäivänä pääsimme kokeilemaan kankaankuviointia omilla sabluunoilla ja teimme myös ensimmäiset indigovärjäykset. Päivä oli kiireinen ja työntäyteinen. Valmistelimme seuraavan päivän kankaat värjäämällä ne indigossa.

Kävimme illalla kävelyllä ja löysimme majapaikan vierestä pienen Ussalon kylän, josta sai taivaallista artesaanijäätelöä. Meillä kävi tuuri, kun saimme nauttia hienoista kesäilloista ja Hollannin kauniista luonnosta.

Päivä 4.

Kolmantena kurssipäivänä tutustuimme etsaustekniikkaan ja opettelimme poistamaan väriä indigovärjäyksestä. Saimme myös kokeilla  estopastan levittämistä pursottamalla. Indigon täyteinen päivä oli pitkä, mutta ikimuistoinen. Haikein mielin lähdimme ihanan opettajamme luota kohti uusia seikkailuita ja kotimatkaa. Kotiinviemisiksi saimme paljon tietoa, uusia taitoja ja tietysti myös upeat kankaat.

Yllätykseksemme saimme jokaisena kurssipäivänä lounaan kurssipaikalla, jonka Christinen herttainen tytär meille valmisti. Söimme lounaan puutarhassa ja saimme tutustua paikalliseen ruokakulttuuriin ja makuihin.

Päivä 5.

Aamulla taksi vei meidät Enscheden juna-asemalle. Ihmettelyiden jälkeen osasimme ostaa liput automaatista ja matka kohti Amsterdamia ja kotia alkoi. Tällä kertaa juna oli täynnä iloista formulakansaa ja joilla juhlat olivat alkaneet jo aikaisin aamulla. Lentomme oli myötätuulessa ja saavuimme Suomeen alle kahdessa tunnissa.

Pärjäsimme reissussa hienosti englannin kielellä ja iloksemme sitä osattiin hyvin myös Enschedessä. Enschede on 160.000 asukkaan kaupunki lähellä Saksan rajaa.